De verantwoordelijkheid van de gebruiker
ace
From: ace <ace@xs4all.nl> Date: Wed, 30 Sep 1998 10:24:35 +0200 Message-ID: <1dg5xzz.17xmnecd06drgN@mac0058.let.uu.nl> Subject: De verantwoordelijkheid van de gebruiker (was: back orifice - netbus info) Newsgroups: nl.internet.misbruik,nl.internet.providers,xs4all.general Organization: Every Day A New SuitKees Nuyt <nuyt@ipr.nl> wrote: > On Mon, 28 Sep 1998 11:27:24 GMT, rdijk@bigfoot.com (RT[F]M van > Dijk) wrote: > > >Misschien leert de gebruiker eens kennis te nemen van het apparaat wat > >ie gebruikt... > > Dat zou betekenen dat we teruggaan naar de tijd dat computers > alleen gebruikt konden worden door programmeurs. IMHO is > automatisering de kinderschoenen pas ontgroeid als de gebruiker > zich geen zorgen hoeft te maken over dat soort lastige > technische details. Dat zou handig zijn, ja, maar daarmee leg je de verantwoordelijkheid voor de keuze van een goed systeem buiten jezelf. Het gaat hier met dit Back-Orificeprobleem om de makke van _een_ bepaald operating system, dat bekend staat om zijn ruime aanbod aan makken. Het bedrijf dat dat operating system aan de man brengt weet op de een of andere manier een krankzinnige hoeveelheid gebruikers ervan te overtuigen dat ze het beste, goedkoopste, meest gebruikersvriendelijke, meest standaard systeem gebruiken, terwijl elk van die claims zonder meer weerlegd kan worden. Koop een Mac, een Sun, of laat iemand Linux op je PC installeren, en je hebt iets wat beter, goedkoper, makkelijker te bedienen, stabieler, beter uitgedacht, en *werkelijk* standaard is -- dat wil zeggen, iets wat werkelijk uitwisselt met andere systemen, en niet elke week opnieuw gedefinieerd wordt. Alsof je elke week een nieuwe versie van je eigen morse decreteert -- noem het maar standaard. Hoe kan het dat zoveel miljoenen mensen als blinde vinken achter Microsoft aanrennen? Omdat de gebruiker geen *idee* heeft van waar zhij mee bezig is, en omdat het gaat om nieuwe technologie die in hoog tempo geintroduceerd wordt. Bovendien is er geen instantie die bruikbaar vergelijkend warenonderzoek doet -- het onderzoek van de consumentenbond dat ik hierover gezien heb vergeleek alleen maar PCs met elkaar, en negeerde volledig het feit dat er veel meer keuze is dan alleen Microsoft. Het enige wat je daaraan kunt doen, is de gebruiker zelf bewust maken van wat-ie aan het doen is. Dat heeft *niets* te maken met "lastige technische details", dat heeft ermee te maken dat je kennis neemt van wat er in de wereld te koop is, en dat je de marketing strategie van dergelijke grote jongens leert doorzien. Je laat je toch ook informeren over het merk auto dat je rijdt, de wasmachine die je koopt en de politieke partij waar je op moet stemmen? Waarom dan niet over het operating system dat je gebruikt? Het spijt me dat ik dat moet zeggen, Kees, maar het is bijzonder naïef om te denken dat je je zonder meer aan de zorgen van de industrie kunt overlaten, en aan te nemen dat die wel voor je bepalen wat goed voor je is. *Zeker* een miljardenbedrijf als Microsoft heeft echt wel iets anders aan zijn hoofd dan goed voor zijn klanten zorgen, die wil alleen maar winst maken. Dat doen ze dan ook. Ze jatten alles wat los en vast zit, ze knutselen wat "nieuws" in elkaar, en nog voordat het goed en wel klaar is gaat het met veel tam-tam de markt op, zogenaamd als "De Nieuwe Standaard Die Iedereen Heeft En Die U Dus Ook Moet Hebben". Niet compatibel met eerdere versies, dus al het Microsoft-vee koopt het braaf. Niet omdat het sneller is, niet omdat eerdere bugs verholpen zijn, niet omdat het dit keer beter in elkaar zit, maar gewoon, omdat er iets nieuws is en omdat Microsoft er een goede reclame-campagne tegenaan gooit. Dat moet de gebruiker leren zien: het *hoeft* zo niet. Er zijn vele, en veel betere alternatieven, van bedrijven die hun klanten met meer respect behandelen dan de Microsoft bio-industrie. > Als ik een hamer koop vertrouw ik erop dat > de fabrikant de juiste houtsoort gebruikt voor de steel en de > juiste staalsoort voor de kop, en dat de draad van het hout > juist gericht is. > Bovendien verwacht ik dat de detaillist mij de juiste hamer > aanbiedt als ik hem vertel waarvoor ik hem wil gebruiken. Het spijt me wel, maar het is *dom* wanneer je dat zonder meer toepast bij de aankoop van je computer. Je hebt gelijk als je je buurman vertrouwt, en je hebt ook gelijk als je de detaillist vertrouwt wiens product je kent en snapt en zelf kunt beoordelen, maar je hebt ongelijk als je een bedrijf als Microsoft vertrouwt, dat zich opstelt als een soort Grote Broer die voor jou bepaalt wat goed voor je is. Je krijgt wat je verdient: een eindeloze stroom updates die je handenvol geld kost, een OS dat aan alle kanten rammelt en je handenvol geld kost aan reparaties, en een regelmatige afspraak met The Blue Screen Of Death. > Conclusie: > Er is ruimte in de markt voor (tenminste) twee soorten ISP > producten: > > 1- voor gebruikers die weten hoe het in elkaar zit en alles op > alle niveau's zelf willen beheren, vgl xs4all; > > 2- voor gebruikers die alleen geinteresseerd zijn in de > toepassingen en die gewoon willen kunnen gebruiken, vgl. AOL. > Zij besteden het technisch beheer als het ware uit aan de ISP. > Deze doelgroep wordt op dit moment niet bediend, de kosten van > het beheer door de ISP van de gebruikersconfiguratie zijn nog te > hoog om er een betaalbare service van te maken. Nog een jaar of > 5 schat ik zo. Rubbish. Ik werk op een Mac en ik werk met Unix-machines, en ik heb geen *enkel* probleem met XS4ALL, anders dan een incidentele vertraging waar ik verwacht netjes over geinformeerd te worden. Ik hoef niets te weten van alle technische details, want daar zorgt mijn OS wel voor. *Zo* moet het zijn, en dat heeft niets met de provider te maken, maar alles met de gebruiker. Die moet zijn hoofd gebruiken. ace -- =^^= ( )~ _________________________________________ (c) ace <ace@xs4all.nl>